هوش تجاری یا BI چیست؟

یک توضیح مقدماتی از آنچه که درباره ی هوش تجاری باید بدانید!!

در اینجا میخواهیم به توضیح مختصری از هوش تجاری بپردازیم که به زبان ساده و با ذکر مثالهایی این مقوله را توضیح میدهد:

 

 

ممکن است عبارت business intelligence (هوش تجاری) یا BI به گوشتان خورده باشد.

اما معنی دقیق آن چیست؟

برای BI  تعریف های مختلفی وجود دارد اما به زبان ساده: BI ارائه ی اطلاعات مرتبط و معتبر به افراد مناسب، در زمان مناسب، برای گرفتن تصمیمات بهتر، با سرعت بیشتر است.

از این جهت BI به روش ها و برنامه های نیاز دارد که داده ها را جمع آوری و سازماندهی کنند، آنها را تبدیل به اطلاعات برای بهبود تصمیمات تجاری ارائه کند.
  .عظیمی از داده های تجارت ها را بررسی می کند و آنها را به شکلی ارائه می دهد که معنا دار و قابل اجرا باشد BI
با این که این تعاریف و مفاهیم ساده ای هستنداما BI در واقع یک رشته گسترده و پیچیده است که شامل مدیریت عملکرد، تجزیه و تحلیل و مدلسازی برای پیش بینی داده و متن کاوی و  موضوعات دیگر بسیاری می‌شود.

یک مثال جالب برای بهتر فهمیدن هوش تجاری:

عملکرد هوش تجاری را مانند یک مغازه خواربار فروشی که تصورکنید، زمانی که شما وارد یک مغازه خواربار فروشی می شوید و به دنبال چند کالای خاص هستید به طور مثال: تخم مرغ، شیر و موز.
شما از کارمند مغازه برای پیدا کردن آنها کمک نمی خواهید،چرا که این مغازه ها کالاها را در راهروها و با علامت های مختلف مرتب می کنند تا کالاها ساده تر پیدا شود.
حالا تصور کنید که کالاهای مغازه داده‌های کسب و کار شما هستند و شما میخواهید اطلاعاتی راجع به تولید، ساعت کاری و اهداف را جمع آوری کنید.
به احتمال زیاد شمانزذ سه متخصص متفاوت می روید و از آنها برای پیدا کردن اطلاعات کمک می خواهید ،سپس پیش فرد دیگری برای گردآوری این اطلاعات می روید، اطلاعات نامرتب شما را گرفته و تبدیل به یک مغازه خواربار فروشی مرتب می کند که به شما این امکان را می دهد که داده های خود را به راحتی و بدون کمک شخص دیگری، بررسی کنید.
شرکت ها دیگر نیازی به گشتن در جداول پر از اطلاعات وابسته به هم ندارند ، دیگر نیازی به تجزیه و تحلیل دستی داده ها و جمع کردن گزارشات نیست، کارمندان می‌توانند ازBI برای دریافت اطلاعات استفاده کنند.
عموماً برای گرفتن تصمیمات استراتژیک استفاده می شود. دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده در هر زمان، این امکان را به شما می دهد
  • فرآیندهای ناکارآمد کاری و الگوهای پنهان را پیدا کنید
  • بخش های قوی و ضعیف را تشخیص دهید
  • فرصت ها و موقعیت های جدید کشف کنید

که منجر به شناخت بهتر روی عملکرد و چالش‌های سازمان می‌شود.

حالا مثالی دیگر در نظر بگیرید:

فرض کنید شما مدیر یک فروشگاه زنجیره ای هستید که هر مغازه به هم فروشگاه آنلاین دارد. شما به مشتریان خود کارت وفاداری می دهید که می تواند در مغازه استفاده کند و اطلاعات کارت را در حساب کاربری خود ثبت کنند.
با این کار تمامی خرید های فیزیکی و آنلاین مشتری توسط کد یکتا کار جمع‌آوری می‌شود و وارد پایگاه داده های سازمان شما می شود.
با استفاده از روش ها و نرم افزارهای هوش تجاری شما قدرت آن را دارید که  بر روی حجم زیادی از اطلاعات مشتری هایتان  تجزیه و تحلیل انجام دهید که به شما این امکان را می‌دهد که بفهمید هر مشتری نسبت به برند شما چقدر وفادار بوده است.
چه محصولاتی و چه مواردی از آنها خریداری می‌کنند و اینکه ترجیح می‌دهند از مغازه خرید کند یا فروشگاه آنلاین.

اطلاعات چه کمکی به شما می کند؟

این امکان را به شما می دهند تا
  • نیازها و اولویت ها و عادت های یک مشتری یا بخش را شناسایی و پیش بینی کنید و فرصت های فروش جدید پیدا کنید.
  • خدمات بهتری ارائه دهید و حتی کمپین‌های مارکتینگ هدفداری فراهم کنید، مانند تحویل دادن کوپن.
  •  فهمیدن کالاهای مورد علاقه مشتری ها با توجه به تراکنش های گذشته آنها بعد از هر خرید
به طور خلاصه شما به شناخت زیادی نسبت به مشتریان خود را بر پایه تراکنش ها و رفتار گذشته شان دست می یابید و میتوانید از این  اطلاعات استفاده کرده و فروش خود را بالاتر ببرید و یا در برند خود با فراهم کردن خدمات بهتر یا منحصر به فرد تغییر ایجاد کنید .
در نتیجه اصطلاح هوش تجاری به گروهی از تکنیک ها و ابزارهای اختصاص داده می‌شود که اطلاعات شما را جمع آوری و سازماندهی می کند و آن را به شکل قابل استفاده و معنادار ارائه می دهد
اگر میخواهید به اطلاعات دقیق و واضح و قابل اجرا دسترسی داشته باشید تصویر تجاری برای سازمان شما مناسب خواهد بود.

هوش تجاری به چه معناست؟

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *