چهار رکن اساسی برای ایجاد فرهنگ مدیریت داده محور

هوش تجاری

به عنوان CDO؛ می‌توانید با توجه به این چهار رکن مهم؛ درآمدزایی موثری از داده ‎های سازمان خود داشته باشید و فرهنگ داده محور را توسعه دهید.

اگر فعالیت شرکت شما حدود یک یا چند دهه است؛ احتمالا برند شما توسط مشتریان شناخته شده است و به آن اعتماد دارند. شما احتمالا درصد قابل‌توجهی از کارمندان با استعداد بالا را دارید. از 7 یا 8 سال قبل؛ همه چیز در دنیا، دیجیتالی شده است. در نتیجه؛ ممکن است فناوری‌های شما از رده خارج شده باشند؛ فرآیندهای شما منسوخ شده باشند و بسیاری از کارمندان شما احساس می‌کنند که در دنیای دیجیتال اطراف خود غرق شده‌اند.

برای مقابله با این مشکل, در پنج سال گذشته؛ احتمالا سازمان شما یک تحول عظیم دیجیتالی را انجام داده است. شرکت شما در حال سرمایه‌گذاری روی دسته‌های فناوری جدید؛ استریم اطلاعات جدید، فرآیندهای جدید؛ انبار داده‌های جدید؛ ابزارهای جدید است و شما می‌خواهید همه این تغییرات را عملی کنید تا بتوانید بهترین تصمیمات تجاری را اخذ کنید؛ شما باید از یک فلسفه اتخاذ تصمیم بر اساس حس ششم به تصمیم‌گیری بر اساس داده تغییر وضعیت دهید تا شرکت شما بتواند در این دنیای تجاری پیشرفت کند.

به نظر می‌رسد حتی با همه این تغییرات؛ انتقال به تصمیمات داده محور در حال آغاز شدن است.

باید بدانید که این تنها شما نیستید که می‌خواهید این شروع را تجربه کنید و روی یکی از چهار رکن مهم برای ساخت و ارتقاء فرهنگ داده (یعنی بلوغ داده) کار کنید. شما به عنوان یک CDO مسئولیت استراتژی داده‌ها، حاکمیت؛ امنیت؛ سیاست‌ها و مدیریت چرخه عمر سازمان را به عهده دارید. شما اطمینان می‌دهید که افراد سازمان شما به داده‌های صحیح دسترسی مناسب و ساده‌ای را دارند. به عبارت دیگر شما بلوغ داده‌های سازمان خود را ارائه می‌دهید.

بسیاری از CDO‌ها در اینجا توقف می‌کنند و نباید این کار را بکنند.

طبق گزارش Gartner 2019 Chief Data Officer 4.0؛ این CDO مسئول ایجاد ارزش برند از داده‌ها است (یعنی درآمدزایی از داده‌ها). داده‌ها بی‌فایده هستند اگر به طور موثری برای تصمیم‌گیری و ارائه ارزش از آنها استفاده نشود. به عنوان CDO؛ چگونه می‌توانید درآمدزایی موثری از داده‌های خود داشته باشید؟ شما مالک نقشه راه محصول؛ بازاریابی یا کانال‌های کسب درآمد نیستید؛ پس چگونه می‌توانید نقش خود را ایفا کنید؟

با ایجاد یک فرهنگ منسجم و جامع از داده‌هایی که با کمک آن هر تصمیم‌گیرنده‌ای می‌تواند از داده‌های استفاده کنید و تیم خود را استاندارد سازی کنید؛ بسیار سخت شده است. این فرهنگ داده محور با بهبود چهار رکن زیر میسر می‌شود.

بلوغ داده‌ها

بلوغ داده‌های برای فرهنگ داده بسیار مهم است. بلوغ داده‌های سازمان شما در هر فردی در سازمانی که دارید و به دسترسی ساده و مناسب داده‌های تمیز و دقیق نیاز دارد آشکار می‌شود. اکثر سازمان‌هایی که نقش CDO آنها به خوبی مشخص شده است؛ در حال دستیابی به سطوح بالایی از بلوغ داده‌ها هستند.

رهبری داده محور

رهبران؛ فرهنگ سازمان خود را تعریف می‌کنند. یک رهبر داده محور با نشان دادن تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و با پاسخگویی به اعضای تیم در مورد تصمیماتی که اتخاذ می‌کند؛ از فرهنگ داده پشتیبانی می‌کند تا آنها هم مبتنی بر داده باشند. یک رهبر مبتنی بر داده؛ داده‌ها را به عنوان یک دارایی استراتژیک می‌بیند و فکر کردن و عمل کردن بر اساس داده‌ها را در اولویت اصلی استراتژیک خود قرار می‌دهد.

سواد داده

اگر تصمیم‌گیرندگان منفرد برای استفاده از داده‌های خود و تبدیل آن به بینشی که تصمیمات بر اساس آن اتخاذ می‌شود؛ از سواد داده کافی برخوردار نباشند؛ حتی اگر رهبران تصمیم‌گیری رهبران مبتنی بر داده باشد و بلوغ داده سازمان بهینه شده باشد؛ داده‌ها ارزش ندارند. CDO نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه سواد داده‌های گسترده شرکت دارد؛ جایی که هر نقشی با سطح مناسبی از مهارت‌های دانش بنیان ارتقاء داده می‌شود.

فرآیند تصمیم گیری مبتنی بر داده

در نهایت، شرکت شما باید یک فرآیند ساختاریافته برای تصمیمات آتی و بررسی عقب‌ماندگی این تصمیمات اتخاذ کند. علاوه بر این، داده‌ها باید بخش جدایی‌ناپذیر از فرایندهای تصمیم‌گیری شما باشند تا ارزش کاملی از داده‌های شما بدست بیاید. اکثر سازمان‌ها فرآیندهای تصمیم‌گیری منظم و مبتنی بر داده ندارند.

جمع‌بندی

داده محور شدن چیزی فراتر از تغییر تصمیمات مبتنی بر غریزه؛ حس ششم و شهود است و مبتنی بر داده است. به عنوان یک CDO؛ شما به خوبی اهمیت بلوغ داد‌ه‌ها را درک می‌کنید. برای موفقیت باید درک کنید که رکن‌های دوم؛ سوم و چهارم برای ایجاد ارزش تجاری از داده‌های شما در همین حد مهم است.